Davor Štern komentirao je koliko će europske sankcije na rusku naftu utjecati na Hrvatsku te poručio da bi cijene nafte mogle porasti, a samim time i cijene goriva
Energetski konzultant i bivši ministar gospodarstva Davor Štern komentirao je za Dnevnik Nove TV novi paket sankcija Rusiji među kojima je i postupno uvođenje zabrane uvoza ruske nafte i naftnih prerađevina te kako će se to odraziti na Hrvatsku .
Na pitanje koliko Hrvatska ovisi o ruskoj nafti, Štern kaže da trenutno ne ovisi puno.
“Naftu za Hrvatsku kupuje MOL, ne znam točno koji je omjer kupovine ruske nafte i nafte iz Azejbardžana. Ali smo uvijek ovisili o određenoj količini ruske nafte koja je dolazila morskim putem u Omišalj”, kazao je i dodao je da je ključno kako se Mađarska postavi u slučaju embarga.
Ako Mađarska uvede embargo, cijena benzina će rasti, ali će zaraditi JANAF. Za Hrvatsku bi bilo najbolje da EU uvede embargo, a da Mađarska ostane izuzeta. O tome kolika bi u tom slučaju mogla biti cijena benzina, Štern kaže kako je teško o tome govoriti.
“Danas je porasla cijena nafte za četiri posto pa je prema kraju dana pala tri posto. Bit će posljedice takvih odluka i nafta bi mogla porasti od nekakvih 130 ili 140 dolara po barelu. Dolar je poskupio u međuvremenu, porasla mu je vrijednost. Ne bih isključio cijenu od 15 do 20 kuna po litri”, rekao je Štern.
Štern navodi da, ako će udarac Europe i njezinih sankcija na rusku naftu dovesti do toga da će nafte nestati – teško da će se nedostatak moći nadomjestiti.
“Ostali proizvođači, zemlje OPEC-a, pogotovo Venezuela koji je veliki izvoznik, su prijatelji Rusije i teško da će povećati proizvodnju. Rusija ima i druge načine izvoza nafte jer to nisu sankcije Ujedinjenih naroda nego samo Europe”, kazao je.
“Indija, Kina, ostale zemlje Dalekog istoka mogu i dalje kupovati rusku naftu bez obzira na sankcije. Indija je već najavila da će kupovati rusku naftu s diskontom od 30 do 35 dolara po barelu, njima to naftu čini jako jeftinom”, dodao je i rekao da će na tome zarađivati oni koji trguju naftom, države i ostali te da će oni koristiti novonastalu situaciju.
– Ja se nadam da je ona u punom pogonu jer je bila zatvorena nekoliko mjeseci, a Sisak je već dugo zatvoren – rekao je i dodao kako je jedan od glavnih elemenata sigurnosti opskrbe u Hrvatskoj taj da riječka rafinerija radi, a ona, obzirom da je na moru, može dobiti bilo kakvu naftu.
– Jasno, ta nafta mora biti primjerena tehnološkom procesu rafinerije – objasnio je.
Štern očekuje kako će cijene u ovakvoj situaciji porasti.
– Ako se to ne dogodi, to će za mene biti ugodna vijest i bit ću u krivu, ali bit će mi drago da sam u krivu – zaključio je.