Turisti će prije svega tražiti sigurnost, a dolazit će u manjim grupama
Kako zaustaviti širenje koronavirusa i cijepiti što više hrvatskih građana do početka turističke sezone, glavna je trenutna briga hrvatskih vlasti i turističkog sektora, koji i dalje nosi najveći udjel u hrvatskom gospodarstvu i morat će se boriti s raznim izazovima u još jednoj pandemijskoj godini.
Novi uvjeti
Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK-a i član Izvršnog odbora Europskog udruženja putničkih agencija i organizatora putovanja, prošloga je tjedna ustvrdio kako je, unatoč svemu, optimist te da smatra kako će ova godina od lipnja “biti normalna”, a ukupni rezultati biti puno veći nego prošle godine. “Govorim o razini prihoda od 60 % u odnosu prema 2019. godini”, kazao je Žgomba na sjednici Turističkog poslovnog vijeća. Njegov optimizam dijeli i potpredsjednik HGK-a za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević, koji je rekao da bismo, ako bi se povećali dolasci, noćenja i prihod za desetak posto u odnosu prema prošloj godini i ako bi Hvatska zadržala liderstvo na Mediteranu – “mogli reći da je pred nama i u kontekstu pandemije, sporog procjepljivanja i promjene u ponašanju turista, koji traže prije svega sigurnost” ipak bolja sezona nego prethodna.
Puno toga ovisit će o epidemiolozima, s kojima se dogovara i postavljanje punktova za testiranje turista, a još se prati razvoj situacije s “certifikatom o cijepljenju” na razini Europske unije.
Kakvu sezonu i goste očekuju, upitali smo i hrvatske ekonomske analitičare. Damir Novotny kaže da će se definitivno nastaviti promjena u strukturi potražnje. Ili, drugim riječima, funkcionirat će sve ono što je dostupno automobilom. To, kaže, znači da prije svih možemo očekivati goste iz Njemačke, Austrije, Češke i Mađarske, a, dodaje, i Poljaci jako vole putovati sa sjevera svoje zemlje automobilom sve do Jadrana.
“Znači, uglavnom automobil – avioprijevoz ništa, grupe turista ništa, nego pojedinačno. To onda reducira ukupnu turističku potrošnju za 30, 40, možda čak i 50 posto. To ovisi o tome koliko će kapaciteti biti spremni za te individualizirane goste koji imaju drukčije zahtjeve i vrlo je vjerojatno da će kampovi biti vrlo dobro popunjeni, hoteli vjerojatno dobro, a za druge vrste smještaja teško je reći”, predviđa Novotny.
On smatra kako samo cijepljenje u turizmu neće igrati veliku ulogu, jer efekti procijepljenosti mogu se očekivati eventualno sljedeće godine. Njegova je procjena da se u turizmu vrlo vjerojatno neće događati ništa posebno spektakularno, ali nikako ni tragično, negdje otprilike na razini prošle godine.
Prema riječima ekonomskog stručnjaka Luke Brkića, i on smatra da će u fokusu biti destinacije do kojih se dolazi automobilom, a tu se može računati na goste iz Slovenije, Austrije i Njemačke.
“Velika Britanija je važno tržište i za hrvatski turizam, i oni većinom dolaze zračnim putem, ali to je upitno, iako imaju visoku razinu procijepljenosti. Jer nakon svakog otvaranja brzo dolazi i do zatvaranja”, kaže Brkić.