Na terenu nam potvrđuju – krenula je ‘rasprodaja’ nepopunjenog smještaja u last minute akcijama koje idu do 50 posto, iako je buking tijekom srpnja nešto ubrzao u odnosu na svibanj i lipanj, piše Poslovni.
Situacija nije alarmantna, ali mogla bi na kraju dana smanjiti prihode i na kraju sezone svi moraju dobro promisliti kane li se i dalje ponašati kao da iduće ljeto ne postoji, kaže za dnevnik Igor Popović, suvlasnik tvrtke Adriagate, koja upravlja s 12.000 smještajnih jedinica na Jadranu.
Rasprodaju je pred koji tjedan najavljivao Selimir Ognjenović, vlasnik agencije ID Riva koja radi na njemačkom tržištu, a na bum cijena upozorio je u isto vrijeme i Boris Žgomba, predsjednik Uprave Unilinea.
Oni koji su bili mudri s cijenama imaju odličnu popunjenost ove sezone, od 90 do 120 dana, bez otkazivanja, kaže Popović, čija agencija svojim klijentima pruža i edukacije i statistike na temelju kojih mogu donositi odluke o formiranju cijena. Odluka je na kraju uvijek na vlasnicima.
“Postoje ti dani same špice sezone koji su se ove godine mogli podići značajnije s cijenama jer je bila velika potražnja, no mnogi su se polakomili i podigli cijene za sve periode, i suočili se s masom otkazivanja, što možemo pratiti na platformama kao što je Booking.com, gdje se nalaze sve naše jedinice. Imali smo situaciju da su turisti koji su lani propustili na vrijeme bukirati ljetovanje, za ovu godinu krenuli rezervirati već prošle jeseni, što se nastavilo sve do ukrsnog perioda.
Taj optimizam neki su iskoristili da podignu cijene i do 40, 50 posto, dok su drugi bili mudriji, pa u prosjeku u ovu sezonu privatni smještaj je ušao s cijenama višim za 15 do 20 posto”, opisuje nam Igor Popović. No, kad su krenule vijesti o recesiji, potražnja je usporila, pogotovo za najskuplje opcije.
Igor Popović kaže kako je u svibnju i lipnju zabilježen oko 20 posto manji broj rezervacija. “Najveći problem imale su na početku ljeta skupe vile s bazenima, koje teško popune rupe i one su u last minute akcijama spuštale cijene i do 50 posto. Kad su gosti to vidjeli, krenula su otkazivanja rezervacija na Bookingu, jer su ljudi shvatili da mogu pronaći nešto jeftinije”, opisuje nam Popović.
Nekada anomalija
Selimir Ognjenović nedavno je u medijima objasnio kako funkcionira last minute psihologija. “Ako želim uzeti 10 posto više koje potrošač neće prihvatiti, u trenutku kad gost okrene glavu, morat ću ga privući spuštanjem cijene ne za tih 10 posto, nego 25 ili 30 posto.
Last minute je kod nas bio anomalija kada su se prodavali objekti koji su preostali, i tada je gost bio spreman platiti i više jer je potražnja premašivala ponudu. Ali onaj koji spekulira i čeka pad cijena, čeka da se te cijene zaista spuste”, pojasnio je Selimović I mada je situacija s rezervacijama nešto bolja nego na početku ljeta, cijene se i spuštaju.
Naša nasumična, svakodnevna pretraga apartmanske ponude diljem Jadrana na platformama Booking.com i Airbnb u zadnjih desetak dana pokazuje da se cijene apartmana spuštaju od 10 do 40 posto, s tim da najveće popuste daju oni s višim cijenama, odnosno očito oni koji su se, iz perspektive gostiju, preračunali u odnosu na vrijednost koju nude.
Usto, primijećuju se i otkazi predrezevacija, koji na ovim plaformama najčešće ništa ne koštaju goste do određenog broja dana pred termin, pa se gosti u zadnji čas premišljaju. Ovaj trend besplatnog otkaza rezervacija razvio se u pandemiji, jer su uvjeti putovanja bili manje predvidivi, no sve češće je rezervacija bez besplatnog otkaza i skuplja, tako da treba dobro paziti i čitati detalje ponuda.
Idući na udaru – ugostitelji
Ponuda je zbog svega navedenog svaki dan drukčija, i mogu se doslovce “hvatati” bolje cijene. Također, naša pretraga je pokazala da više slobodnih termina imaju apartmani s lošijim ocjenama gostiju, te oni novi na tržištu, koji još nemaju ni ocjene, danas jako važan element pretrage informiranih turista.
Boris Žgomba na sve ovo je prvi u Poslovnom upozorio krajem lipnja, i sad kaže da su se predviđanja ostvarila, no za detaljan komentar želi pričekati rezultate za srpanj. U razgovoru u lipnju Žgomba je upozorio upravo da će najveći gubitnik sezone biti privatni smještaj, odnosno apartmani, jer će se oni najteže moći nositi s tim neredom na tržištu i brzo reagirati, te bi neki mogli imati prazne objekte.
Hoteli imaju stručno prodajno osoblje koje se zna nositi s tim situacijama. Također je istaknuo da bi uz apartmanski smještaj problema mogle imati skupe vile, koje nemaju baš goste koji čekaju iza ugla da ih plate. Hoteli i kampovi mogli bi bolje proći zbog načina rada. Sljedeći na udaru bi mogli biti ugostitelji, koji će se morati pomiriti s tim da imaju manje gostiju, i to gostiju koji nisu spremni platiti onoliko koliko bi oni željeli.